PEGAS AIR CLUB z.s. | |
Jilemnická č.p.1437 , 51251 Lomnice nad Popelkou | Info@letiste-lomnice.cz , 602 366 502 , 604 406 343 |
1933 |
První zmínky o
leteckých aktivitách na lomnicku se datují k roku 1933 a jsou spjaty s
Masarykovou leteckou ligou (dále MLL). V roce 1937 místní občan p. Skalský
pracující v Baťových závodech ve Zlíně, přiváží letoun M2
Skaut. Každé létání je velkým svátkem. První poskoky na gumě
absolvují zájemci na místním fotbalovém hřišti doslovně od branky k
brance. Svahové létání na místním kopci Babylón musí být vždy předjednáno
s místními sedláky, kteří zrovna velkým nadšením nehýří |
1945 |
Ihned
v květnových dnech 1945 je zorganizována dobrodružná výprava do
Polska pro letadla z tamního německého výcvikového centra Grunau
(dnes Ježow Sudetski). Úlovek čtyř kluzáků dává impuls velké vlně
aktivit a budování letiště Lomnice. Ze Semilského závodu Zitwerke je
získán dřevěný typový "lágr barák" a tak vzniká prostorný hangár s
několika místnostmi jako zázemí. |
1946 |
Díky
dvěma lomnickým mecenášům jsou od americké armády zakoupeny dva motorové
letouny Piper L-4H a nechány v klubu k používání. Pokračuje budování
plochy za silnicí směrem k osadě Rybníčky. Musí být vykácen nedaleký les
bránící v přiblížení k ploše. Pro létání na navijáku musí být na silnici přetínající letiště služba u závor. |
3.12
v 13hod 10min havaruje při ukázce akrobacie armádní letoun
Supermarine Spitfire LF Mk IXE . Na místě zemřel lomnický rodák a pilot
RAF nositel mnoha vyznamenání Plk. in memoriam František Truhlář.
(odkaz video
zde) | |
1947 |
Od
ústředí ČNA přichází poválečný kluzák Z-24 Krajánek ( OK-8320) a GB-2b
(OK-8361) a nový dvoububnový továrně vyrobený naviják. Kromě létání na
navijáku je občas zapůjčen vlečný letoun z Liberce (Čáp nebo Kukurznik).
|
1948 |
Tento
rok je poznamenán "únorovými" událostmi. Dochází k částečnému útlumu
létání, klubu jsou zabaveny oba letouny Piper. Pokračuje prodlužování
plochy až na 900m. k. |
1949 |
Letišti
je přidělen předválečný letoun Praga E-114 Air baby s motorem Praga B
(OK-CGQ) a Zlín C-104 (OK- AVN). 27.8 je uspořádán slavnostní letecký den jako oslava dobudování letiště. Dostavuje se velké množství diváků. Kromě vystoupení místních letců je předvedena špičková akrobacie majorem Maňákem na větroni. |
1950 - 53 |
Probíha
reorganizace ČNA se mění na Doslet. V další reorganizaci se DOSLET
mění na Svazarm. V některých dnech je v malém hangáru uloženo až 14
motorových a bez motorových letounů. |
1954 - 55 | Po 1 celostátní spartakiádě
dostává letiště nový traktor Zetor 25 a letoun Z-22 Junák.
|
1956 | Staví se benzínová pumpa na
5000l. |
1957 | Pumpa dokončena. Direktivním nařízením úřadů letiště zrušeno. Letouny a členská základna přesunuta do Jičína a Vrchlabí. Nemovitosti předány místnímu JZD |
60 léta | V místech kde stál hangár již není
po stavbách ani náznaku, vše zaoráno k nepoznání. |
70 léta |
V
sedmdesátých letech je státem podporován rozvoj agrochemického ošetřování
rostlin jako podpora zemědělství. Díky šťastným okolnostem je rozhodnuto o zřízení plochy v místech části původní přistávací dráhy. |
80 léta |
Místní
JZD požaduje využívání plochy již v jarních měsících, proto je letiště na
obou koncích osazeno panely a "studnou" na chemikálie. Téměř každoročně je
na ploše vidět letouny Z-37 Čmelák a také PZL M-18
Dromader. |
1990 | Začíná novodobé budování letiště Lomnice nad Popelkou pod vzniklým občanským sdružením nazvaným Pegas air club. |